tiistai 11. syyskuuta 2007

Viime lauantaina tuli kuukausi kuluneeksi siitä kun hain puhelimeni huollosta. Koska puhelin ei ole kyseisenä aikana minkään määritelmän mukaan toiminut edes välttävästi lienee huomenna aika viedä puhelin huoltoon numero kaksi.

Kuluneen kuukauden aikana allekirjoittanut on käynyt sähköpostikeskustelua Saunalahden asiakaspalvelun kanssa seuraavasti:



Viestini Saunalahdelle 23.08.2007 17:03: "Hankin teiltä Nokia E70 -puhelimen ViestiX 3G -paketin kera. Puhelin kuitenkin kaatuilee (eilen viidesti), verkko on hävinnyt yms. Huollossakin laite ehti käväistä mutta ongelmat jatkuvat. Minkälaisia toimintaehdotuksia teillä on tarjolla?"

Saunalahden vastaus 24.08.2007 15:51: "Teidän tulisi toimittaa puhelin takaisin huoltoon, mikäli siinä on jotain vikaa."

Viestini Saunalahdelle 27.08.2007 18:22: "1) Entäpä jos huolto ei toisellakaan kertaa kykene korjaamaan ongelmaa? 2) Mistä muuten saan takaisin huollon aiheuttamat matka-, pysäköinti- yms. kulut? 3) Kuuluuko huollon antaa tositetta tuotteen toimittamisesta huoltoon? 4) Kuuluuko huollosta saada paperilla selvitystä mitä on tehty vian poistamiseksi?"

Saunalahden vastaus 30.08.2007 16:10: "Mikäli puhelintanne ei korjata toivotusti huollossa, tulee Teidän olla yhteydessä käyttämäänne huoltoliikkeeseen. Takuu on laitevalmistajan, ei Saunalahden, myöntämä eikä Saunalahdella ole valtuutettua huoltotoimintaa. Olemme myyjävastuun puitteissa järjestäneet 3G-paketteihimme kuuluvien puhelinten huollot suoraan Elisa Shopit-liikkeiden kautta kulkeviksi. Huollon kustannuksista ja niiden sisältymisestä laitevalmistajan takuuseen tai mahdolliseen vakuutukseenne tulee Teidän olla yhteydessä suoraan laitevalmistajaan tai vakuutusyhtiöönne."



Kuluttajansuojalaki, josta edellisen viestin perusteella ei ihmeemmin olla tietoisia Saunalahden asiakaspalvelussa, toteaa mm. seuraavaa: "Ostajalla on oikeus vaatia ... ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia..." Lähde: Kuluttajansuojalaki 18§ - Virheen oikaisu.

Kuitenkin Saunalahdelta ehdotetaan mm. olemaan vakuutusyhtiöön yhteydessä huollon aihauttamista kustannuksista. Pitäisiköhän ihan huvikseen kysellä vakuutusyhtiön kantaa muutaman euron parkkikulujen yms korvaamiseen. =)

Ei kommentteja: